Edukacja
WARSZTATY/ZAJĘCIA EDUKACYJNE

Szkoła średnia


Uczestniczki i uczestnicy podczas spacerów poznają m. in. historię terenów, na których powstały Tychy oraz sylwetki architektów projektujących miasto. Natomiast udostępnione do pobrania trzy scenariusze, pozwolą na samodzielne przeprowadzenie warsztatów podczas lekcji, dla których punktem wyjścia stanie się projekt „Cyfrowe albumy architektów Hanny Adamczewskiej-Wejchert i Kazimierza Wejcherta z lat 1948–1994”.

Scenariusze edukacyjne projektu „Cyfrowe albumy architektów Hanny Adamczewskiej-Wejchert i Kazimierza Wejcherta z lat 1948–1994”
Tychy to życiowy projekt Hanny Adamczewskiej-Wejchert (1920–1996) i Kazimierza Wejcherta (1912–1993), generalnych projektantów miasta. Para architektów w 1952 roku wygrała konkurs na generalną koncepcję nowego miasta. Cenną spuścizną jest 36 albumów (ok. 4 500 stron) – bogaty materiał biograficzny, faktograficzny i ikonograficzny związany z historią Tychów oraz historią polskiej architektury i urbanistyki, czy powojennej odbudowy kraju, np. rysunki architektoniczne, mapy, fotografie rodzinne / z życia zawodowego, wycinki prasowe, korespondencja prywatna / służbowa, notatki i inne dokumenty (związane z pracą w tyskim Miastoprojekcie czy na Politechnice Warszawskiej); wątkiem przewijającym się przez wszystkie albumy jest planowanie, budowa i rozbudowa Tychów. To właśnie albumy są punktem wyjścia trzech scenariuszy edukacyjnych („Empatyczna oś zielona”, „Miasto – dobre miejsce” i „Życie codzienne w PRL na przykładzie rodziny Wejchertów”), które pozwolą na samodzielne przeprowadzenie warsztatów podczas lekcji. Zdigitalizowane albumy są udostępnione nieodpłatnie na stronie internetowej Muzeum Miejskiego w Tychach: https://muzeum.tychy.pl/wirtualnezbiory/

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

 

„Empatyczna oś zielona” – scenariusz edukacyjny

pobierz

 

„Miasto – dobre miejsce” – scenariusz edukacyjny

pobierz

 

„Życie codzienne w PRL na przykładzie rodziny Wejchertów” – scenariusz edukacyjny

pobierz

 

 

„Szlakiem tyskiego alfabetu: osiedle A” – spacer
Spacer po najstarszym osiedlu Nowych Tychów, podczas którego będzie można poznać jego założenia, realizację i przeszłość w oparciu o architekturę, historię idei i sztuki. Pochodzący z pierwszej połowy lat 50. zespół urbanistyczny powstał według projektu Tadeusza Teodorowicza-Todorowskiego, z detalami autorstwa artystów takich jak: Zygmunt Acedański, Stanisław Marcinów i Jerzy Kwiatkowski.
Podstawa programowa:
przyswojenie informacji z różnych dziedzin sztuk plastycznych oraz architektury; zapoznanie się z twórczością artystów i architektów w obrębie „małej ojczyzny”; znajomość dziedzictwa kulturowego najbliższego otoczenia, znajomość lokalnych zabytków i dzieł architektury (historycznej i współczesnej); identyfikowanie się z „małą ojczyzną” i poczucie współodpowiedzialności za jej rozwój i kształtowanie ładu przestrzennego; przejawianie troski o pamiątki i zabytki historyczne.

czas trwania: ok. 1,5 godz.
miejsce zbiórki: ul. gen. Wł. Andersa (pod rzeźbą przodownicy pracy/murarki), Tychy
prowadzą:
dr Patryk Oczko, Mateusz Miłoń

 

„Szlakiem budowy nowego miasta: A, B i Stare Tychy” – spacer
Przybliżenie historii, architektury i akcentów plastycznych dwóch pierwszych osiedli nowego miasta i ich relacji z zabudową dawnej wsi Tychy. Zaprojektowane w 1951 roku przez Tadeusza Teodorowicza-Todorowskiego osiedle A to pełne odzwierciedlenie obowiązującej wtedy doktryny socrealistycznej. Natomiast osiedle B, zaprojektowane według koncepcji Hanny Adamczewskiej i Kazimierza Wejcherta, odzwierciedla wyswobodzenie się z tych rygorów, czego wyrazem jest m.in. płynne połączenie z wiejską zabudową oraz włączenie w układ urbanistyczny kościoła pw. św. Marii Magdaleny.
Podstawa programowa: przyswojenie informacji z różnych dziedzin sztuk plastycznych oraz architektury; zapoznanie się z twórczością artystów i architektów w obrębie „małej ojczyzny”; znajomość dziedzictwa kulturowego najbliższego otoczenia, znajomość lokalnych zabytków i dzieł architektury (historycznej i współczesnej); identyfikowanie się z „małą ojczyzną” i poczucie współodpowiedzialności za jej rozwój i kształtowanie ładu przestrzennego; przejawianie troski o pamiątki i zabytki historyczne.

czas trwania: 1,5–2 godz.
miejsce zbiórki: ul. gen. Wł. Andersa (pod rzeźbą przodownicy pracy/murarki), Tychy
prowadzą:
dr Patryk Oczko, Mateusz Miłoń

 

„Szlakiem budowy nowego miasta: W stronę nowoczesności” – spacer
Przybliżenie przykładów architektury i urbanistyki powojennego modernizmu w rejonie tyskiego śródmieścia. Przełom lat 50. i 60. XX wieku wyznacza istotny moment w rozwoju przestrzennym Tychów. Budowa miasta zbliżyła się wówczas do terenu planowanego śródmieścia, objejmując jego pierwsze fragmenty – osiedla C, D, E i F. Temu etapowi prac towarzyszyły również duże zmiany w architekturze i urbanistyce. Historyzujące formy socrealizmu zastępowano nowoczesnymi – modernistycznymi, inspirowanymi realizacjami z krajów zachodnich. Prowadzono także doświadczenia z nowymi technologiami budowlanymi, w tym z systemami prefabrykacji, które zdominowały w tym czasie tyskie place budowy. Wszystko to znalazło odzwierciedlenie w nowych formach i typach zabudowy, które w dużej mierze ukształtowały dzisiejsze oblicze miasta.
Podstawa programowa: przyswojenie informacji z różnych dziedzin sztuk plastycznych oraz architektury; zapoznanie się z twórczością artystów i architektów w obrębie „małej ojczyzny”; znajomość dziedzictwa kulturowego najbliższego otoczenia, znajomość lokalnych zabytków i dzieł architektury (historycznej i współczesnej); identyfikowanie się z „małą ojczyzną” i poczucie współodpowiedzialności za jej rozwój i kształtowanie ładu przestrzennego; przejawianie troski o pamiątki i zabytki historyczne.

czas trwania: 1,5–2 godz.
miejsce zbiórki: ul. M. Skłodowskiej-Curie 4 (skwer przed Szkołą Podstawową nr 11 im. M. Skłodowskiej-Curie), Tychy
prowadzą:
dr Patryk Oczko, Mateusz Miłoń

 

„Szlakiem budowy nowego miasta: Na południe!” – spacer
Przybliżenie wybranych przykładów architektury i urbanistyki modernizmu i postmodernizmu zrealizowanej w południowej części miasta. Na początku lat 70. XX wieku rozpoczął się nowy etap wielkiej rozbudowy Tychów. Prace planistyczne i budowlane objęły tereny położone na południe od wykopu kolejowego, inicjując tym samym powstanie tzw. dzielnicy południowej. Obok zabudowy mieszkaniowej przewidziano na jej terenie powstanie ważnych obiektów o znaczeniu ogólnomiejskim, m.in. Centralnego Ośrodka Miejskiego. Powstająca tu zabudowa charakteryzowała się nowymi rozwiązaniami w zakresie układów urbanistycznych, form architektury oraz technologii budowlanych. Obok modernistycznej architektury, realizowanej w dużej mierze z elementów wielkopłytowych, pojawiają się pierwsze charakterystyczne obiekty reprezentujące styl postmodernistyczny.
Podstawa programowa: przyswojenie informacji z różnych dziedzin sztuk plastycznych oraz architektury; zapoznanie się z twórczością artystów i architektów w obrębie „małej ojczyzny”; znajomość dziedzictwa kulturowego najbliższego otoczenia, znajomość lokalnych zabytków i dzieł architektury (historycznej i współczesnej); identyfikowanie się z „małą ojczyzną” i poczucie współodpowiedzialności za jej rozwój i kształtowanie ładu przestrzennego; przejawianie troski o pamiątki i zabytki historyczne.

czas trwania: 1,5–2 godz.
miejsce zbiórki: ul. K. Darwina (pod rzeźbą Hanny i Kazimierza Wejchertów), Tychy
prowadzą:
dr Patryk Oczko, Mateusz Miłoń

 

„Wzrok też może podróżować” – spacer
Stare Tychy to dziś dzielnica miasta Tychy, na terenie której znajdują się budynki sięgające swoją historią głęboko w przeszłość. To obszar kryjący wiele niezwykłych opowieści. Spacer wąskimi uliczkami pozwoli odkryć ciekawostki dotyczące poszczególnych miejsc, zwrócić uwagę na architekturę, a także zapoznać z postaciami, które odegrały ważną rolę w historii Tychów, gdy władzę sprawowali tu książęta von Pless.
Podstawa programowa: poznanie historii i tradycji swojej okolicy oraz ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; znajomość lokalnych zabytków, umiejętność opisywania ich dziejów; identyfikowanie się z „małą ojczyzną” i poczucie współodpowiedzialności za jej rozwój i kształtowanie ładu przestrzennego.

czas trwania: 1,5 godz.
miejsce zbiórki: pl. Wolności (przy Pomniku Powstańca Śląskiego), Tychy
prowadzą:
Agata Berger-Połomska i Katarzyna Grobelna

 

fot. Zygmunt Kubski

 

Prosimy zapoznać się z regulaminami:

Regulamin zwiedzania Muzeum Miejskiego w Tychach

Regulamin korzystania z oferty edukacyjnej Muzeum Miejskiego w Tychach


Warning: getimagesize(): Filename cannot be empty in /alt/home/webmaster.info-partner/html/test_muzeum/wp-content/themes/mmtychy/mmtychy-postedu.php on line 77
  • Szkoła średnia

Godziny

spacery można zamówić we wcześniej wspólnie ustalonym terminie, z wyprzedzeniem minimum tygodnia

Prowadzący

Agata Berger-Połomska
Katarzyna Grobelna
dr Patryk Oczko
Mateusz Miłoń

Opłaty

150 zł (dla osób ze szczególnymi potrzebami: bezpłatne)
maksymalna liczba uczestniczek i uczestników to 30 osób

Zapisy

Dział Edukacji i Promocji
Katarzyna Grobelna: 32 327 18 20–22, wew. 24 lub 887 450 212 (także SMSem), k.grobelna@muzeum.tychy.pl