ogłoszenie

Zakup kolekcji negatywów „Śląsk” autorstwa Tadeusza Kluby

16 VI 2025-31 X 2025

Muzeum Miejskie w Tychach otrzymało dofinansowanie projektu „Zakup kolekcji negatywów »Śląsk« autorstwa Tadeusza Kluby” dofinansowany w kwocie 95 000 zł. Całkowity koszt projektu wynosi 122 400 zł.
  1. Więcej o projekcie „Zakup kolekcji negatywów »Śląsk« autorstwa Tadeusza Kluby” dofinansowanym ze środków programu Rozbudowa Zbiorów Muzealnych
  2. Więcej informacji Tadeuszu Klubie

 

Więcej o projekcie „Zakup kolekcji negatywów »Śląsk« autorstwa Tadeusza Kluby” dofinansowanym ze środków programu Rozbudowa Zbiorów Muzealnych

Projekt obejmuje zakup kolekcji fotografii (negatywów) autorstwa Tadeusza Kluby pt. „Śląsk” z lat 1978–1983 i 1989. Kolekcja liczy 4300 negatywów, w tym 660 negatywów średnioformatowych i 3640 negatywów małoobrazkowych. Obiekty przechowywane są łącznie w jedenastu oryginalnych albumach. Fotografie z kolekcji „Śląsk” powstały w latach 1978–1983, kiedy Tadeusz Kluba należał do kultowego Tyskiego Klubu Fotograficznego KRON, oraz w roku 1989, kiedy autor dokumentował Śląsk na zamówienie francuskiego dziennika „Sud-Ouest” (wyjechał do Francji po internowaniu w stanie wojennym).

 

całkowita wartość projektu: 122 400 zł
środki własne: 27 400 zł
dofinansowanie: 95 000 zł

 

Dofinansowano ze środków programu Rozbudowa Zbiorów Muzealnych – program własny Narodowego Instytutu Muzeów – 2025 pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 

Więcej informacji o Tadeuszu Klubie

Tadeusz Kluba (ur. 1951 w Rabce) – fotograf, fotoreporter, instruktor fotografii w Spółdzielczym Domu Kultury „Tęcza” w Tychach (1974–1976), członek Tyskiego Klubu Fotograficznego KRON (1976–1983) oraz Katowickiego Towarzystwa Fotograficznego (1978–1981), fotoreporter „Solidarności Jastrzębie” (1981–1982). Po internowaniu w stanie wojennym wyemigrował do Francji (1983). Fotoreporter dziennika „Sud Ouest” (1983–2014), współpracował z wieloma agencjami fotograficznymi (AFP, Maxppp, Visual, EPA) oraz wydawnictwami (m.in. Gallimard, Albin Michel). Jego zdjęcia były publikowane w prasie francuskiej (m.in. „Le Monde”, „Libération”, „Le Figaro”, „République des Pyrénées”, „Le Parisien”).

W młodości zamieszkał w Tychach, gdzie jego rodzina otrzymała mieszkanie z przydziału. Ta nieco przypadkowa lokalizacja okazała się inspirująca w twórczości autora. Tożsamość nowo budującego się miasta, tzw. Nowych Tychów, od 1951 roku pomyślanych jako zaplecze mieszkaniowe dla innych górnośląskich miast, w których rozwijał się przemysł ciężki i wydobywczy, kształtowała się w relacji, a często i w opozycji do historycznych kolonii robotniczych w Bytomiu, Chorzowie, Katowicach, Rudzie Śląskiej, Świętochłowicach, Zabrzu czy w miastach Rybnickiego Okręgu Węglowego. Życie toczące się w koloniach powstałych na przełomie XIX/XX wieku, architektura budynków, jak również ich otoczenie: hałdy, kopalnie, koksownie, huty – stanowią motywy przewodnie w fotografii Tadeusza Kluby. Część śląskich kolonii udokumentowanych przez Klubę wyburzono w latach 70. i 80. XX w. pod budowę osiedli z wielkiej płyty oraz w związku z budową Drogowej Trasy Średnicowej łączącej miasta aglomeracji śląskiej w kolejnych dekadach. Wyburzenia wynikały także ze szkód górniczych. Ze względu na zły stan techniczny budynków likwidowano całe ciągi budynków, a mieszkańców przenoszono do innych miejsc. Tym samym rozbijano wspólnoty, które jeszcze widać na zdjęciach Kluby.

 

fot. Artur Pławski

  • Zakup kolekcji negatywów „Śląsk” autorstwa Tadeusza Kluby