Idea stworzenia „Stelli”, swoistego osiedla-eksperymentu, wiązała się z uruchomionym w 1974 roku Programem Rządowym „PR-5”. Celem programu było znaczące podniesienie jakości budownictwa mieszkaniowego i wskazanie kierunków jego rozwoju po 1990 roku. PR-5 – jeden z największych i najbardziej kompleksowych tego rodzaju przedsięwzięć badawczo-wdrożeniowych w historii Polski – był jednym z siedmiu procedowanych w tym czasie rządowych programów badawczo-rozwojowych. Ich
Wystawy Archiwalne
Stella – niezaistniałe osiedle przyszłości
Przenikanie: Stanisław Gadomski – Barbara Kubska
Polski strój ludowy ze śląskim suplementem
O fotografiach Stanisława Gadomskiego O fotografiach Barbary Kubskiej O strojach ludowych Kto stoi za przygotowaniem wystawy? (organizatorzy i twórcy) Szczegóły (czas trwania, miejsce, godziny otwarcia i wstęp) O fotografiach Stanisława Gadomskiego Tytuł wystawy nawiązuje do zdjęć Stanisława Gadomskiego (1929–2013) z cyklu „Polskie stroje ludowe”, które w latach 1979–1981 publikowane były na ostatniej stronie tygodnika „Panorama”. Gadomski wykonał fotografie w
Tyski Klub Fotograficzny KRON. Śląsk 1978–1983
KRON został założony w 1976 roku przez Mieczysława Wielomskiego. Działał przy Zakładowym Domu Kultury „Teatr Mały” Fabryki Samochodów Małolitrażowych Bielsko-Biała Zakład nr 2 w Tychach. Początkowo klub zrzeszał kilkudziesięciu członków, organizował odczyty, spotkania, konkursy, wystawy, plenery fotograficzne. Integrował środowisko fotograficzne w mieście. Mieczysław Wielomski znalazł dla klubu nazwę krótką i wymowną: kron to szkło techniczne charakteryzujące
Vinicius Libardoni: Memento
„Memento” jest sposobem na upamiętnienie – a może niekiedy „odpomnienie”? – nieistniejących już lub zupełnie do samych siebie niepodobnych ikon. W cyklu monochromatycznych grafik brazylijsko-włoski artysta i architekt Vinicius Libardoni portretuje powojenne gmachy z różnych miast Polski, w poetycki sposób oddając przy tym paradoks ich losu. Tyski ZEG i brutalistyczny katowicki dworzec kolejowy, warszawski Supersam i pawilon meblowy „Emilia” na dystopijnych obrazach z
Obrazy z przeszłości – Tychy w pierwszej połowie XX wieku
Pokazuje miejsca i obiekty zlokalizowane w centrum wsi, w pobliżu rynku i okolicy, m. in. ulice, domy mieszkalne, sklepy, budynki użyteczności publicznej, obiekty związane z oświatą i życiem kulturalnym. Zwraca uwagę na działające już w XIX wieku browary, fabrykę celulozy, cegielnię, szkołę, dworzec kolejowy i Ochotniczą Straż Pożarną. Tychy jako gmina wiejska liczyła w 1906 roku ok. 5 000 mieszkańców, a w 1934 roku – ok. 9 100. Zajmowała w latach 30. XX wieku obszar
Przestrzenie samotności
wystawa prac ze zbiorów Muzeum Miejskiego w Tychach wybranych przez słuchaczki i słuchaczy Studiów Podyplomowych Historii Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Motyw samotności zainspirował słuchaczki i słuchaczy Studiów Podyplomowych Historii Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, którzy, w ramach zajęć Warsztaty metodyczne – organizacja wystawy, pod kierunkiem dr. Patryka Oczki, przygotowali wystawę na bazie kolekcji tyskiej instytucji. Będzie można zobaczyć przede wszystkim prace artystów związanych ze środowiskiem śląskim, m.in. Ryszarda Czernowa, Jana Nowaka, Artura Pławskiego, Aleksandra Raka, Bonifacego Śliwy i F
W chacharskich mundurach. Czułów w latach II wojny światowej
Tytułowe „chacharskie mundury” dotyczą wszystkich żołnierzy służących w niemieckim wojsku, których losy związane były właśnie z Czułowem podczas ostatniej wojny światowej. Warto przypomnieć, że zburzenie, powstałego w 1937 roku pomnika Powstańców Śląskich stało się początkiem zmian, jakie nastały po wkroczeniu wojsk niemieckich do Tychów. Na wystawie zostaną zaprezentowane wątki związane nie tylko z mieszkańcami i mieszkankami Czułowa, ale też z osobami, kt
Stanisław Mazuś. Mniej znany
Wystawa łączy teraźniejszość z przeszłością – prezentuje najnowsze, nieeksponowane jeszcze obrazy artysty z lat 2018–2022 oraz wybór prac zgromadzonych w zbiorach Muzeum Miejskiego w Tychach, które reprezentują całokształt jego twórczości. Podróż w świat wyobrażeń Stanisława Mazusia rozpoczniemy od tu i teraz – w pełni ukształtowanej charakterystycznej stylistyki przepojonej niezwykłą wrażliwością na otaczający świat. Odzwierciedlają ją martwe natury, sta
Barbara Kubska – Zygmunt Kubski. Czas nieutracony
Barbara Kubska skupia uwagę na człowieku, patrzy na miasto jak na dom, nie tylko jak na projekt urbanistyczno-architektoniczny. Wybiera fotografie, z którymi twórczość Zygmunta Kubskiego nie jest kojarzona – nie mają znamion dokumentacji technicznej. Nie tyle przedstawia obrazy, co sposób patrzenia na nie. Barbara Kubska (1986) – artystka wizualna, posługująca się w swoich projektach artystycznych głównie fotografią, instalacją oraz obiektami. Absolwentka i wykładow
Tony industrii
wystawa prac ze zbiorów Muzeum Miejskiego w Tychach wybranych przez słuchaczki i słuchaczy Studiów Podyplomowych Historii Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Sposób prezentacji tematu jest wypadkową indywidualnego spojrzenia artysty oraz kontekstu, w którym przyszło mu tworzyć. Zachłyśnięcie się rozmachem, przytłoczenie i sentyment – to tylko niektóre z reakcji stojących u podstaw procesu twórczego. Możemy je odczytywać w jednostkowych dziełach, w odniesieniu do indywidualnych ścieżek twórczych, które w zestawieniu dają jednak znacznie więcej – stanowią zachętę do szerszego namysłu nad złożonością zanikającego ju
Narodziny klubu. 50 lat Górniczego Klubu Sportowego Tychy (1971–2021)
wystawa czasowa
Jak powstaje klub sportowy? Nie wystarczy powołać sekcje, wytypować prezesów, skompletować drużyny i zawodników, zapewnić im trenerów i pieniądze. Trzeba jeszcze, a może przede wszystkim, nadać klubowi tożsamość, wpleść go w miejski organizm, w życie miasta i jego mieszkańców. W przypadku Tychów było to o tyle trudniejsze i bardziej skomplikowane, że młode miasto nie miało większych tradycji sportowych i poczucia wspólnoty. Szykowała się prawdziwa praca od podstaw
Farmaceutka – Ogród Balsamiczny
Farmaceutki wykazują się znajomością substancji, leków, ludzkiego ciała – tę wiedzę muszą systematycznie poszerzać. Praca w aptece wiąże się z dużą odpowiedzialnością prawną i finansową. To też codzienne zmaganie się z wieloma pacjentami oraz wyczerpujące nocne dyżury. A jednocześnie to zajęcie, wynikające z chęci pomocy i otoczenia opieką drugiego człowieka. Jest to temat, o którym warto opowiedzieć. Zwłaszcza w czasie pandemii i idących za nią ekonomiczny