Zbiory
Dział Historii Miasta

Ulotka „TYSKI TROLEJBUS – I ETAP” (1982)

Dział Historii Miasta

MMTy/HM/1485; wymiar: 20,9 x 14,8 cm; dar

Trolejbusy w Tychach pojawiły się z początkiem lat 80. XX wieku. Decyzję o budowie eksperymentalnej trasy trolejbusowej na terenie miasta podjął sam wojewoda katowicki, co wynikało z deficytów na rynku paliwowym. Pierwsza linia trolejbusowa, którą oznaczono numerem „1” została uroczyście oddana do eksploatacji 30 września 1982 roku. Uruchomienie jej nastąpiło kolejnego dnia – 1 października. Trasa przebiegała od zajezdni WPK na terenach przemysłowych (ul. Towarowa), przez ówczesne ulice Hanki Sawickiej (ul. gen. J. Piłsudskiego), Zawadzkiego (ul. R. Dmowskiego), aż do ul. Krasickiego (al. Jana Pawła II).
Projekt budowy linii trolejbusowej, w VII etapach przedstawiony został w czterostronicowej broszurze. Na awersie umieszczony został herb miasta okresu Polski Ludowej – w kształcie tarczy, z wizerunkiem czerwonego, ceglanego muru i symbolami górnictwa. Wnętrze broszury to mapa przedstawiająca plan miasta z zaznaczonymi etapami budowy linii trolejbusowej. W prawym górnym rogu strony trzeciej, tytuł mapy „TYCHY. Projekt Układu Linii Trolejbusowej”, a poniżej legenda przedstawiająca długości poszczególnych linii trolejbusowych przewidzianych w ramach projektu budowy z podziałem na etapy.
Już z końcem października 1982 roku wojewoda katowickie podjął decyzję o realizacji kolejnych etapów budowy sieci trolejbusowej.
Drugi etap trasy, od wschodniej części terenów przemysłowych, poprowadzono m.in. ul. Towarową i ul. Przemysłową.
W grudniu 1984 roku otwarto kolejny odcinek poprowadzony m.in. ulicami: Jaśkowicką, Stoczniowców, Begonii i rejonu dworca PKP. Tym oto sposobem południowa część śródmieścia została bezpośrednio połączona z obszarem terenów przemysłowych oraz głównym dworcem kolejowym. Jeszcze w tym samym roku zrealizowano odcinek poprowadzony ulicami: Armii Krajowej, Edukacji i Budowlanych.
W 1985 roku wybudowano kolejną linię – ulicami Krasickiego, Roweckiego i Żwakowską oraz odcinek łączący dzielnicę Paprocany ze Śródmieściem (wraz z pętlą przy Jeziorze Paprocańskim).
W 2002 roku rozpoczęła kursowanie piąta tyska linia trolejbusowa – oznaczona literą E. W 2019 roku uruchomiono także linię G i H.
Z początkiem lat 90. z Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach wydzielono pomniejsze firmy, w tym Zakład Komunikacyjny nr 7 w Tychach (a wraz z nim Wydział Trolejbusowy), który stał się Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej w Tychach. Od 1996 roku tyskie trolejbusy funkcjonowały w ramach Miejskiego Zarządu Komunikacji (MZK), stając się w 1998 roku Tyską Linią Trolejbusową (TLT). W 1992 roku zdecydowano się na zmianę numeracji, wybierając oznaczenia literowe, alfabetyczne. Obecnie tyskie linie trolejbusowe obsługują osiem linii komunikacyjnych (A–H), rozsianych na obszarze całego miasta.

Agata Berger–Połomska

Bibliografia:
http://tlt.pl/index.php/o-firmie/historia [data dostępu: 11.09.2023 roku]