Linoryt, 115 x 150 cm
Zbiory Działu Sztuki – MMTy/Sz/489
Zakup
Grafika w formie leżącego prostokąta przedstawia dwie siedzące na sofie, zwrócone do siebie kobiety, ubrane w sukienki w kwiatowych deseniach. Postaci zostały ukazane podczas rozmowy. Kobieta po prawej ma włosy związane w kok i lekko uniesione ręce. Kobieta po lewej ma rozpuszczone włosy, ręce opuszczone ze splecionymi dłońmi, które spoczywają na jej udach. Ozdobiona wzorem pionowych wąskich pasów sofa zajmuje większą część kompozycji. Tło stanowi jednolita przestrzeń głębokiej czerni, rozjaśniona pasem ze stylizowanymi drzewami, który przebiega przez całą długość grafiki, na wysokości głów postaci. U góry, pośrodku „okno” w formie czworoboku, w którym również widać stylizowane drzewa. Sygn. poniżej p.d. narożnka odbitki: Joanna Piech 2012; śr.: linoryt 5/30 imp.; l.d.: Odmienne stany świadomości.
Joanna Piech – urodziła się w Katowicach. Studia artystyczne ukończyła w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki w Katowicach w 1978 r. Uprawia grafikę warsztatową (linoryt), malarstwo i ilustrację. Jest autorką monumentalnych polichromii kościelnych, m.in.: „Drogi Krzyżowej” w Krypcie Katedry Chrystusa Króla w Katowicach (współautor Ewa Sidorowicz) oraz malowideł w kościele p.w. Błogosławionej Karoliny Kózkówny w Tychach (współautor Roman Kalarus). Pracuje w Instytucie Sztuki w Cieszynie – filii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, gdzie prowadzi pracownię grafiki-druku wypukłego.
Patryk Oczko