Zbiory
Dział Urbanistyki, Architektury i Sztuk Wizualnych

Projekt polichromii – „Święty Piotr” (ok. 1982)

Jerzy Nowosielski

MMTy/Sz/688; akwarela, gwasz i ołówek na papierze; wymiary: 24 x 14 cm; zakup

Projekt polichromii przedstawiający Świętego Piotra w ujęciu en face. Postać ukazana w popiersiu w sposób bardzo syntetyczny. Głowa pozbawiona jest wszelkich detali anatomicznych – to ciemna płaszczyzna o obrysie sugerującym mężczyznę z brodą, co stanowi odwołanie do ugruntowanych w tradycji wizerunków świętego. Postać ubrana jest w szatę składającą się z wewnętrznej części w kolorze zielonym oraz z zewnętrznej w kolorze jasnoniebieskim, przerzuconej przez lewe ramię. Szatę przedstawiono w formie jednolitych płaszczyzn koloru. Na tle stroju schematycznie ukazana prawa dłoń. Głowę świętego otacza ciemnoniebieska aureola, a powyżej znajduje się świetlisty żółty półokrąg z czerwonym wypełnieniem (symbol języków ognia Ducha Świętego). Przedstawienie pokrywa sieć linii pomocniczych i cyfr wykreślonych ołówkiem, które określają wymiary poszczególnych fragmentów wizerunku. Wzdłuż prawej krawędzi w górnej części kompozycji pionowy zapis: „PIOTR”. Projekt powstał na potrzeby polichromii realizowanej we wnętrzu kościoła pw. Ducha Świętego w Tychach. Wizerunek wykonano w nieco innej formie na połaci południowej, na prawo od sceny Przemienienia Pańskiego.

Jerzy Nowosielski urodził się w 1923 r. w Krakowie. W latach 1940–1942 studiował w tamtejszej Kunstgewerbeschule. Edukację kontynuował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1945–1947. Od 1947 r. był asystentem Tadeusza Kantora w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Krakowie. W latach 1957–1962 pracował jako pedagog w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. Od 1962 r. związał się na stałe z krakowską ASP, gdzie w 1984 r. uzyskał tytuł profesora. Uprawiał malarstwo sztalugowe, ścienne, rysunek oraz scenografię. Zajmował się teorią sztuki, filozofią i teologią. Należał do Grupy Młodych Plastyków, Grupy Krakowskiej oraz Związku Polskich Artystów Plastyków. Zmarł w Krakowie w 2011 r.

Mateusz Miłoń